Brynhildsen i nyutviklet Ford Fiesta R5 i Rally Sweden

Gjennom Adapta Motorsports samarbeid med M-Sport, skal Eyvind Brynildsen kjøre den nyutviklede Ford Fiesta R5 i Rally Sweden neste måned. Sammen med team kamerat Elfyn Evans, skal han kjøre den 2 runden i WRC, i M’sports Word Rally Team livery.

Etter over 6 mnd. med utvikling, har den nye Fiesta R5 fått en omfattende oppgradering av motoren som gir bilen et betydelig løft når det gjelder krefter, en økning på 32hk ved 4500 omdreininger, og et øket dreiemoment på 56 Newton meter ved 4000 omdreininger. Det er det største utviklingshoppet i en M-sport motor noen gang.   De gjenstående jokere vil bli benyttet til chassis relatert oppgradering som er forventet lansert i mars. Utvikling og forbedring av den bakre aerodynamikken, støtfanger foran, fjæring, Reiger dempere og ekstra belysning, står på programmet.

Brynildsen har gode resultater i sin tidligere Ford Fiesta RRC, hvor han blant annet ble Norgesmester i 2015. M-sport håper at kombinasjonen med Evans og Brynildsen vil gjøre at de kan kjempe om topp plasseringene i WRC2.

pressemelding-300x196
«Jeg gleder meg veldig til Rally Sweden. Dette er hjemmebane for meg», smiler en fornøyd Eyvind Brynildsen. «I fjor vant jeg NM i en Ford Fiesta, så jeg har god erfaring med M-sports biler, og med den utviklingen som M-sport har gjort med den nye R5, blir dette fantastisk moro.
Med M-sport i ryggen ser jeg at vi kan være med å kjempe i toppen, jeg skal i alle fall gjøre mitt beste for å ta en pallplass for teamet», avslutter han.

«Kombinasjonen med Elfyn og Eyvind gir oss muligheten til å kjempe om en WRC 2 seier i Rally Sweden», sier Malcom Wilson, teamsjef i M-sport. «Dette er et løp for snø-spesialistene, og vi har tro på at Eyvind vil gjøre en god jobb for oss i dette løpet. Han er godt vant med slikt føre. Avtalen med Eyvind kom til gjennom vårt tette samarbeid med Adapta Motorsport. Vi vet hvor sterk Eyvind er – spesielt på snø- og jeg er sikker på at han kan være på toppen av tidstabellene gjennom denne helgen», avslutter Malcom Wilson.

«Adapta Motorsport er veldig godt fornøyd med å ha bidratt til at denne løsningen har blitt en realitet», forteller Morten Østberg, Teamsjef i Adapta Motorsport. «M-sport er uten tvil det største teamet i WRC og internasjonal rally, og Eyvind har vist gjennom mange år at han har potensiell til å komme opp på det øverste nivået i rally. Team og materiell er avgjørende for å lykkes. Den avtalen som nå er gjort gir de aller beste muligheter for Eyvind til å utvikle det potensialet videre gjennom året», avslutter Morten Østberg

Rally Wales

For femte gang kjører Eyvind dette sagnomsuste rallyet som har aner helt tilbake til 1932. Rallyet er siste runde i årets WRC og alltid “en højdare”.

_02A7973-300x1962015015075_AMBIANCE-300x1962015015569-300x1962015015005_AMBIANCE-300x196

Eyvind og Anders skal kjøre Motorsport Italia sin Skoda R 5. November i Wales betyr vind, regn, temperaturer ned mot, og noen ganger  under null grader, gjørme i bøtter og spann. Med start og mål i Cardiff helt sydvest i Wales har de tre dager med knallhard konkurranse foran seg  i skogene nord i Wales. Under disse forholdene trives Eyvind godt og har vært helt i toppen her tidligere- så det kjøres for seier. De har startet “stupid o`clock in the morning” nå i dag fredag og første bil er på ss 1 kl  1027 norsk tid. De har  vell 13 mil fartsetapper foran seg fordelt på tre etapper som kjøres to ganger. To er på over tre mil og en kort en på vell 3 km. Den siste korte heter Sweet Lamb og er lagt tilrette for publikum med hopp og sprett og “watersplash”  etter alle kunstens regler.

Lørdag starter også grytidlig, og det skal kjøres ni fartsetapper på tilsammen ca fjorten mil. Her kjøres fire av etappene to ganger. Det er kun en service, og den er først etter at de har kjørt syv etapper på tilsammen 10 mil. Det blir nok en utfordring for mange. Det blir en laaang dag. Søndagen starter med service kl 0700(lokal tid) og det skal kjøres tre og en halv mil fart før rallyet avsluttes tidlig på ettermiddagen.

På gjennomkjøringen meldes det om forferdelig bløte veier og det er meldt nedbør i helgen også. Bløtt og gromt blir det!

Jammen ble det 6 av 6 mulige

Spenningen om mesterskapet var jo vekk, men ønsket og målsettingen om å vinne alle NM-rundene var fortsatt der. Så det var bar å kline til med nybilen fra første meter på fredag kveld. Etter 150 meter forsvant lyset, og dermed rullet sekundene. På nærlys ble kveldens to etapper gjennomført. I tillegg var gutta ilagt en tidstraff på 60  sekunder etter radarkontroll på notekjøringen.

Lørdagen startet på 23. plass 1,21 etter lederen. Etter målgang på ss 7 har de kjørt seg opp til en 2. plass og er nå 59.8 sekunder etter lederen. På ss 8 kjører både Frank Tore Larsen og Anders Grøndal borti samme stein og punkterer. Eyvind kjører rundt steinen og da er løpet avgjort. De vinner som de vil, og er 2 minutter og 22 sekunder foran foran nestemann i mål etter 14. og siste etappe.  Det er slike ting som skiller de nestbeste fra de beste.

Thomas og Jørn hadde et begivenhetsrikt rally. Dagens lengste  på Engsethhoppet- det er aldri bra for bilen- som ble skikkelig stuka i fronten. I tillegg slo de hekken i autovernet på ei bru, så Mitsubishien er skamfert i begge ender. Men fort gikk det, og i mål kom de. Både andre og tredjetider lar seg høre. Det ble også ett hakk opp på NM-lista- til 5. plass. Altså stor jubel i hele teamet.

En fantastisk sesong er over, tusen takk til  samarbeidspartnerne og alle som stiller opp. Dette er lagseier!

Det jobbes nå for neste år. Vi kommer tilbake med info når noe er klart.

Sjarmøretappa

Det blir jo det. Mesterskapet er i havn- og med en splitter ny Fiesta R5 mellom henda får det ikke blitt noe annet. Eyvind og Anders gleder seg vanvittig til Rally Hedemarken. De har kjørt 15 testmil i “nybilen” og storkoser seg. Bilen er mye “tightere” og presisere enn den gamle. Den sitter bedre i veien og gir muligheten til å “fintune” mange detaljer som ikke var mulig i den gamle.

Gutta går ut som første bil med kobbelet av halsende konkurrenter hakk i hæl. Thomas og Jørn går ut med start nr 8 og er klare til å sloss for en plass bedre i NM. Da må de slå Petter Kristiansen, som naturlig nok er målsettingen. Så vet vi alle at det skal kjøres først- og at resultatene ikke er klare før målgang. Bortsett fra NM vinneren som er klar da..

 

Da er mesterskapet i havn

Grunnet flom i store deler av Telemark er Rally Telemark som skulle gå nå i helga avlyst. Det er veldig synd. Mengder av forarbeide  er gjort av klubbene for å få stablet løpet på beina. Men det betyr faktisk at Eyvind er norgesmester. I og med seier i de fem første rundene er det for langt fram for at noen kan ta det igjen.

Tidligere har NM ikke blitt prioritert siden fokuset i første rekke  har vært på VM-deltakelse. Når vi nå har satt alle kluter til i NM er det godt å se at vi holder topp nivå, ikke bare i bilen hvor Anders har levert noter i verdensklasse, men hele teamet. Fem av fem mulige hittil- og vi kjører for seier også på Hedemarken neste helg, selvom mesterskapet er i havn. Der kommer vi for øvrig en helt nybygd Fiesta R5.

Vi gleder oss stort til Rally  Hedemarken neste helg!

Oppturer og nedturer i Finland

Eyvind_BAW_3

Rally Finland, som gikk av stabelen i månedskifte juli/august, er noe helt spesielt. Flere av WRC-løpene har høy hastighet, men ingen er i nærheten av Finland. I kombinasjonen med mange, lange hopp- ofte i sving og i serie, er rallyet i en klasse for seg. De fleste av de som deltar i Finland legger nok i vei med like stor frykt som glede. Alle toppførerne vil kjøre Finland, og det gjør de. Bortsett fra Jari Ketomaa, som sto over grunnet skade han pådro seg i en krasj i Rally Portugal i juni, var Esapekka Lappi, Thomas Tidemand, Fredrik Åhlin og resten av kobbelet i WRC 2, inklusive Anders Grøndal på plass.

På ss1, som kun er en kort oppvarmingprøve for publikum, kjørte Eyvind og Anders inn til en flott andre tid. Det gir en god følelse for neste dag. For da er det ut på de finske grusveiene. På den første fartsetappen på dag 2 stopper motoren et halvminutt. På neste etappe punkterer de som resulterer i en liten tur på taket. Uten frontrute, men iført solbriller vinner de den neste prøva,ss5, og det er da du ser hva som bor i både fører- og ikke minst kartleser. De kom i mål den første dagen, men var naturlig nok langt etter teten. Bilen var klar til ny dyst på dag 2, og gutta la avgårde med mot i brøstet. På den fjerde prøva den dagen ble det en dobbelpunktering og da var det game over. Du kommer ikke så langt på bare felgen, så det var bare å kaste inn håndkle. De gjorde nok en gang mange fine strekketider som viser at gutta holder topp WRCnivå i WRC2.

Her hjemme blir det nå forberedelse til neste Nm-runde- Rally Telemark- som går av stabelen i områdene rundt Notodden helga 18. og 19. september. Da er det seier som gjelder og nye poeng i jakten på NM-gullet.

Eyvind Brynildsen vinner Rally Sørland

Rally Sørland ble fredag og lørdag avviklet i områdene rundt Kristiansand. Etter fredagens 3 fartsetapper lå Eyvind og Anders på en tredjeplass etter at han hadde kastet bort et par og tyve sekunder på en fullfartssnurring. Lørdagen åpenbarte seg med regnvær, som betyr tungt føre med glatte veier.

Read more